Data- och IT-ansvariga ombord fyller år under vistelsen i Baiona. Födelsedagens afton inleds med champagne i Bess Safari Toos cockpit. Medfirare är två svenska seglarpar, Jan-Eric & Kate samt Pelle & Ulla. De sjunger mycket vackert för jubilaren.
Middagen intas på båtklubbens restaurang. Natten blev något sen.
Baiona är överlag en riktigt positiv bekantskap. Hit återvänder vi gärna!
Det är med sorg vi avgår. En och enhalv månads underbar segling i Asturiens och Galiciens rias är nu till ända.
Avgår precis i soluppgången, vilken dock beslöjas av ett kompakt molntäcke ackompanjerat av dimma.
Vår första portugisiska hamn blir Pòvoa de Varzim.
Själva hamnen är inte mycket att orda om.
Hamnplanen är däremot definitivt till stor del down the road. En dead end för en mängd dropouts i ett sorligt båtgalleri. Båtkyrkogård. Cementskrov som exponerar armeringsjärnen. Amerikanska daycruisers beyond repair. Trettiofemfots delaminerad segelbåt med dubbelmontage av inombordsmotorer (sic!).
Denna estetik finns i bilvärlden skildrad både inom fotokonsten och måleriet, exempelvis av Ulf Wahlberg. Kommer någon fånga upp detsamma från båtarnas värld?
Staden fodrar nog ett öppet sinne.
Det finns en hel del äldre byggnader vilka med en genomgripande renovering skulle kunna bli fantastiska pärlor.
Första aftonen finner vi dock, gemensamt med J & K, ett minnesvärt etablissemang. Restaurangen är knappast lätt att finna. Lysrörsbelysningen är, ehhh, väldigt ljus. Maten är enkel, men riktigt vällagad och god. Vår servitör gör dessutom verkligen sitt yttersta! En underbar kväll!!
24-29 augusti
Kära läsare! Skälet till att det gått ett bra tag på decenniet sedan vi senast lade ut ny text och bild är att ettorna och nollorna inte varit samarbetsvilliga.
En tveklöst nederbördsrik dag ägnar vi åt båtens perpetuum mobile, TLC (Tender Loving Care) en masse. För den som inte IRL (In Real Life) ägnat sig åt långsegling kan det nog vara svårt att riktigt förstå vidden av detta.
Nästa hamn blir Leixoes. Våra förtrupper, läs Janne & Kate, har ordnat en fantastiskt bra plats åt oss. Ett regn av guldstjärnor över er, J & K!!
I hooden en containerterminal, hus som håller på att rivas samt ett flertal som borde rivas. Kanske inte riktigt Business Class.
Tillsammans med J & K tar vi en taxi in till Porto. Stadens gamla kärna, på båda sidor om Rio Douro, är verkligen mycket vacker. En sådan mängd av gudomligt vackra och charmiga byggnader!
Floden Douro är upptagen på UNESCO's världsarvslista.
Nere vid floden ligger bland annat Sandemans källarvarv, där portvin lagras på ekfat, de äldsta vinet från 1904. Deltar i visning och föreläsning, som avrundas med provning.
Denna strålande, Porto - sällskapet - vädret, dag avrundas med en fantastiskt middag på lokal.
Under hemfärden till våra yachter blev vi uppmärksammade på i vilka svindlande hastigheter en Mercedestaxi, med 62.000 (eller 162.000, mätaren har sannolikt slagit om) mil bakom sig, kan komma upp i. Speciellt i kurvorna. Madre Mia (hur lyder den portugisiska motsvarigheten till M M? Anyone?)!!
Vi nås av ett glädjebesked! Pelle & Ulla på Loupan ligger kvar i Baiona med ett tungt motorproblem. Nu är det löst. Häääärligt! Tjohoooooo!! Med fördel kan den intresserade förkovra sig på www.loupan.se.
Seglar vidare sydvart längs den portugisiska kusten. Går in i Figueira da Foz. Eller Fig Foz som lokalbefolkningen benämner den.
Staden är relativt vad vi tidigare sett i landet, undantaget Porto, fräsch. Marinan mainstream i kubik.
Om aftonen kommer s/y Windhunter ll, hemmahamn Willemstad in. 27 meter i längd, oerhört vacker, en skönhet, kan vara en Gerry Djikstra eller Hoek design. Lite glamour - ääääntligen - jippiiiii!!!!
30 - 31 augusti
Det heter att livet är de dagar man minns. Vi har ett par dagar i Fig Foz som är väldigt mysiga, men egentligen händer det inget specifikt att haka upp minnet på.. Numera innebär sådana dagar för oss en overseized evigt lysande sol (AC på), författande, umgänge med andra seglare, underhållsarbete (vår perpetuum mobile) etc. Underhållsarbetet har potential att pågå 24/7, någonstans måste man dock dra en gräns.